fredag 12 juli 2013

DIY - Måla om möbler


Kommentar på inlägget med det färdiga skåpet:
Åh vad snyggt det blev! Hur gjorde du så att det blev så mycket patina? Vi funderar på att måla köksbordet om vit också. Vore kul med lite tips :-) Emma
- Jo, Emma, jag gjorde så här: 
  1. Först så ser du till att bordet, eller vad det nu är för möbel, är ren. 
  2. Sen har jag använt vanlig vit väggfärg, vi hade en burk stående sedan renoveringen av sovrummet. Du målar möbeln, och du behöver inte vara så noga.. 
  3. För sen använder du gamla trasor, handdukar eller liknande för att gnugga bort färgen. På bordet använda jag även lite vatten. Så tvättar du och gnuggar tills du är nöjd. Vill du ha kvar lite penseldrag låter du färgen torka till någon minut. På skåpet tog jag även till ett sandpapper som avslut. Dock väldig lite i jämförelse med gnuggandet och tvättandet. 
  4. Bordet valde jag sedan att lacka, dock bara bordsskivan, detta för att färgen inte sla flaga och släppa mer, eftersom man då och då torkar av bordet.  
Tips! Tänk på vart du lägger slitaget, som lådan här ovan. Man kan tänka sig att det sliter en del att man tar tag i knoppen om och om igen.

Här hittar du inlägget från när jag målade bordet.
Här hittar du inlägg ett och två från när jag målade skåpet.
Foto: Cecilia Lundin

2 kommentarer :